07 January, 2013

Menn i Egypt


Egyptiske mannfolk får mye pepper av oss vestlige, men er de egentlig så umulige? Og hvem har eventuelt skylden? Er det ikke som i Italia, at det er mammaen som former sønnen? Samtidig er det viktig å føre navn og ære videre, så det er prestisje i å få en maskulin arvtaker.

Hun er søt og beskjeden, han kjekk og barsk.
Det er ikke til å komme utenom at egyptiske menn generelt sterkt misliker å fremstå som underlegne kvinner, spesielt i påsyn av andre. Utad er det de som skal vite best, de som forsørger familien og de som har mest bevegelsesfrihet. Det arter seg selvsagt både tragisk og latterlig i de tilfeller hvor det helt klart er kvinnen som er den skarpeste kniven i skuffen.
    Ganske åpenbart er også at Egypt et seksuelt frustrert land. Slik må det bli, når du knapt ser kvinnehud og det ikke skal koses og kjæles uten at minst en av partene får dårlig samvittighet.
skovoktere
Hyggelig muessin
voktere av Sultan Hassan

Tabuer gir tragedier

Flirtingen foregår på et annet nivå enn i Norge, og som oftest har foreldre og tradisjon en hel del å si for valget av kjæreste. Koranen har riktignok en hel del flotte vendinger som forsvarer kvinnens verdighet og rett til å velge, men i praksis er det vanskelig å trosse ønsker (krav) fra foreldrene. De mørke konsekvensene av tabuene er at jenter presses til analt samleie, unge gutter misbrukes, skyldsfølelse florerer og latterlige proforma-ekteskap inngås for å omgå sharia-lovens forbud mot sex for ugifte.

Dessverre resulterer undertrykte behov også i mye tafsing og kommentarer til kvinner, selv om de kler seg "anstendig". Derfor er det en egen vogn på t-banen for damer, hvor de kan ferdes uten at noen beføler dem.
    Disse sørgelige problemstillingene får jeg rede på i samtaler med oppgitte kvinner og drosjesjåfører som begrenser konas bevegelsesfrihet. De beskriver villig situasjonen, som ellers ville være vanskelig å forstå for meg, ettersom jeg utelukkende har positive erfaringer med mannfolka her i byen.

Etter en uke hentet jeg mitt gjenglemte VISA-kort...
Forsiden av medaljen er at humøret er herlig hos de aller fleste, og religionen holder kriminaliteten på et overraskende lavt nivå.  Min erfaring er at egypterne er gode og ærlige i all annen sammenheng enn i kjøp og salg i basarene.
    Jeg har flere ganger vært i situasjoner hvor redeligheten har overrasket meg, blant annet da jeg glemte igjen Visa-kortet då jeg kjøpte mobilt bredbånd, og først merket det fem dager senere. De hadde pakket det pent inn til meg.

At rettroende muslimer er høflige og vennlige skal ikke overraske noen med mer enn et overflatisk kjennskap til Koranen, men at de er så tålmodige kan være mer uventet, når man har Hollywoods bevisste manipuleringer i bakhodet. Når du betrakter en handverker bøyd over arbeidet, en fisker på broen eller til og med en sjåfør i stillestående kork, vil du se at det er en mildhet og ro over dem, som du bør vite å verdsette.

... genial nappanviser!
Et godt blikk...
... fra en tålmodig fisker med en ...
    Det har også vært en fryd å se hvordan egyptiske menn har behandlet mor og far og jeg har ofte vondt i kjevemuskulaturen etter en tur gjennom en markedsgate. Smil sprer seg som ringer i vannet, og mitt skjegg og fars stokk har vist seg å være svært kontaktfremmende.

stokk som fløyte
stokk og automatgevær
stokk og stav
Gutta boys i en av mine stamshishakneiper i Khan-Il-Khalili
Det er altså mange grunner til å være glad i egyptiske menn, men jeg innser at det er lettere når du selv er mann, enn når du ankommer som kvinnelig europeer. Langt de fleste holder seg i skinnet, men det er tilstrekkelig råtne egg i kurven til at omeletten får en bismak. Da gjelder det å ta sine forholdsregler ved bl.a. å kle seg sømmelig, unngå tilfeldig blikkontakt og ikke vandre omkring alene for sent om kvelden.  

Det er ikke noen vits å "stå på krava" for enhver pris. Du er i Egypt og må te deg deretter, selv om du vil få mer slingringsmonn og forståelse enn muslimske kvinner. Etter hva jeg hører og ser, behandles kvinnelige turister stort sett med respekt, og du får helt sikkert et fabelaktig opphold, med massevis av gode opplevelser!


Welcome to Cairo!


No comments:

Post a Comment