25 February, 2011

Folkehøyskole-moro

klikk på bildene for større versjon!
Det er alltid full fart på folkehøyskolene. Elevene drar rundt på planeten, har seminarer og prosjekter. Det er derfor ikke alltid lett å passe inn mine besøk, men vi klarte det på Borgund og Møre FHS. Sistnevnte var først ute, jeg ble innlosjert hos en voldsomt sprek og kunnskapsrik idrettslærer, med martial arts, massasje og klatring som spesiale. En senete, 100% hedersmann med en herlig kjernefamilie som hadde sterk afrikansk innslag. Det er alltid godt å møte tillitsfulle barn, og lillejenta satte nær ny rekord, noe som indikerer kjærlige og fordomsfri foreldre.

Det er tolv år siden siste besøk på Møre, og skolen har fått en oppgradering. En kjenning fra sist gang stakk innom, og elevene var helt topp. Det er rent merkverdig at så mange forskjellig ungdommer kan fungere så bra sammen. De aller fleste bor på dobbeltrom og tilbringer all sin tid i den sosiale "boblen" en folkehøyskole gjerne danner.

(klikk for å se større bilder i denne posten)
Jeg fyrte opp med foredrag torsdag formiddag. Skolen hadde sporty byttet rundt på timeplanen får at det skulle passe med min besøkstid, og tre og en halv time gikk alt for fort. Det ble knapt tid til spørsmål etterpå, men nettopp derfor foretrekker jeg å ha god tid på skolen, så ingen skal brenne inne med ubesvarte undringer. Elevene spurte om jeg ville bli en dag til, for å ta del i sjøsettingen av skuta de hadde snekret sammen som del av et rollespill. Ettersom flyteelementene var gjennomhullet av spiker, knøt det seg en viss bekymring til oppdriften, men det fikk stå sin prøve.

Skuta hverken sank eller kantret. Ettersom det var forventet at "sjøfolkene" kom til å havne i vannet som følge av skipbrudd, hoppet de sporty uti på eget initiativ under påskudd av å redde inn noe frittflytende løsøre (blant annet en Dart Vader maske). Da sjødyktigheten nå var bekreftet lot jeg meg lokke til en liten ferd på egen hånd. De må absolutt kunne si seg fornøyd med konstruksjonen!

Det er ikke rare bussturen videre til Moa utenfor Ålesund. Dette usjarmerende knutepunktet  tilbyr alt en nordvestlending kan ønske seg av shoppingsentre og varehus. Enda godt at det ikke er plasert midt i idylliske Ålesund. En perle av en kvinne dukket opp for å kjøre meg de siste kilometrene. Hun var lærer på vakt fram til lørdag, og sørget for at jeg hadde alt jeg trengte.

Besøkende elever fra Vik FHS var midt i en  en imponerende konsert idet jeg ankom. Senere på kveldene var det utlodning av gutta, til inntekt for Misjonsalliansen. Denne organisasjonen kom jeg i kontakt med i Bolivia, og jeg er imponert over innsatsen deres, så naturligvis måtte jeg også opp på catwalken. Auksjonariusen solgte meg inn som god på erotiske godnatteventyr og portrettfoto og vektla min overlegne erfaring i forhold til de andre objektene som gikk under hammeren. Stemningen stod i taket, og senere var det film med madrasser på gulvet i gymsalen og mulighet for å overnatte der, i en sosial klynge.

- gutta var i mindretall, men virket fornøyde med dét ...

Jenta som "kjøpte" meg. Håper du liker bildet...
Da jeg var på Borg i fjor lagde de en video med meg i hovedrollen, hvor jeg endte opp med å sitte i underbuks og padle i et innendørs badekar, så jeg er vant med at det skjer noe her. Også etter foredraget mitt på lørdagen var det full fres, da guttene hadde ansvar for aktivitetene og utfordret jentene med en "manndomsprøve". De sirkulerte mellom hugging av ved, opptenning av bål, tautrekking av bil (!), skifte av hjul etc. Det fremgikk med all tydelig at det er enkelte praktiske oppgaver selv oppegående og sporty jenter har absolutt null greie på.

Ved middagen spurte jeg de rundt meg om hva de mente jeg kunne forbedre på opplegget mitt. Jeg så fra den ene til den andre, og det lot til at de tenkte nøye over saken. "Er det et ord jeg brukte for ofte, irriterende fakter eller tema jeg overdrev?" lurte jeg på.
    Omsider kom svar fra min sidemann: "-Nei. Hadde det vært noe som var dritt, ville vi sagt fra om det!"

Det er vel bestått!

;o)


Paul

No comments:

Post a Comment