03 February, 2011

Jeg Flyr i Flint!

Ordet SKANDALE burde smøres ut med krigstyper på forsiden, men i stedet havner den beskjedne artikkelen inne i reiseseksjonen, sammen med alle de andre pressemeldingsaktige notisene om flyselskapenes gjøren og laden. La gå med det, denne gang. Det som SJOKKERER (krigstyper) meg denne gang, er at tre av Europas seks mest trafikkerte innenriks flyruter er i Norge!

Knapt har jeg lirt av meg et omstendelig blogginnlegg om hvor FLY FORBANNA jeg er, før denne nyheten kastes i ansiktet på meg (trådløst, ombord i et av NSBs regiontog):
Nordmenn flyr som aldri før - og tre av de seks mest trafikkerte rutene i Europa er norske.
Makan! Det tilsvarer ett fly hvert TIENDE minutt, hele døgnet, i et knøtta lite land som Norge, med en brøkdel av innbyggertallet til de folkerike naboene i Europa!

Hvorfor? Av en eneste grunn, naturligvis. Penger og tid. Vi har mye penger, og mener at vår tid er mer dyrebar enn hensynet til miljøet. Det er i de fleste tilfeller raskere og billigere å fly enn å ta toget, så da driter vi fullstendig i konsekvensene av valget vårt. Vi burde bøtelegges!

Norway the fast and cheap and destructive way. 
Løsningen er hurtigtog. Ikke skranglekjerrer som denne vogna jeg sitter i nå (jeg betalte for "komfort" for å få aviser og bordplass til PC'n, men ble avspist med en vanlig vogn fordi de ikke hadde en komfortvogn tilgjengelig på dette toget) med løs kaffetralle.
  NSB gjør så godt de kan, og de har gjort meg store tjenester tidligere, men dette er alt for dårlig. Det må gå fortere, det må være bekvemmere - OG det må være billigere. Se på Spania, det er også et fjellrikt land. Der går hurtigtog i hytt og pine, de er til og med presise, noe som må sies å være en sensasjon i den mañana-kulturen.

Vi må innse at det er mer enn bretting av melkekartonger og avfallssortering som skal til. Vår livsstil er ikke bærekraftig, vårt forbruk er perverst og alt ansvar er vårt eget. Vi er alle forbrukere og velgere, den makten vi bruke!

4 comments:

  1. Hups - ser at jeg tråkket litt i et ormebol med innlegget på bloggen min isted.. ;-) Er imidlertid veldig enig med deg i mye, om enn ikke alt - for da ryker vinterferieplanene mine... Dårlig med tog til Canada... :o)

    ReplyDelete
  2. :o) Jeg flyr selv mer enn de fleste, Marianne, og flytrafikk vil alltid være nødvendig. Langdistanseflygning kan imidlertid begrenses ved at man tar færre, men lengre reiser – det er jeg temmelig flink til ;o) Mest oppgitt er jeg over "shoppingturer over dammen" og innenriksflygninger som burde være erstattet av tog. Slik vi driver på, ødelegger vi planeten hurtigere enn strengt tatt nødvendig.

    Men ha en super tur til Canada. Jeg har syklet gjennom Alberta og BC til Yukon - fabelaktig land. Og bildene på bloggen din er virkelig gode!

    ReplyDelete
  3. Takk for det! Foto er min lille hobby :o)
    Alberta og BC er utrolig flott ja! Som Norge på steroider, på et vis. Jeg er nesten like hektet på Canada som jeg er på Afrika..
    Har kjørt og gått en ukes tid om sommeren i Banff-området og hatt en vinter der. Reiser ned for tredje gang på ett år til BC nå i vinterferien. Whistler og snowboarding. Majestetiske fjell, nydelig natur og utrolig hyggelige mennesker!
    Så videosnutten av deg ang. Island blant annet. Fasinerende øy! Vært der et par ganger. Siste gang tok vi firma vårt med dit på tur (geologer). Snakker meg om å treffe spikeren på hodet. Vi satt midt i "levende geologi", med 3 jordskjelv da vi var der. Enig med deg - et "must" for alle :o)
    Du lever et spennende liv!!
    "The World is a book, and those who do not travel read only a page"

    ReplyDelete
  4. Veldig enig!
    Selv om jeg har flydd mye og ønsker å reise mer og mer, helst hele tiden.
    Men jeg prøver ihvertfall å dra på få, lange reiser istedet for mange og korte. Også har jeg ihvertfall ikke bil!

    Og ellers så ønsker jeg gratis kollektivtrafikk i byene og billigere, raskere og mer miljøvennlige tog her i landet!

    ReplyDelete