02 February, 2011

Opprør i Kairo

Aftenpostens illustrasjon av "opprørsplassen" Midan Tahrir
Hvis jeg ikke bor på "fabelaktige" Hotel Hussein med utsikt til moskeene Hussein og Al AZhar, har jeg ofte bodd i "Ismailia House Hotel". Det forekommer jeg at de har travle dager i deg, for utsikten fra det supre hjørne-rommet mitt er bedre enn bildet i Aftenposten. Hotellet er antakeligvis fullt av revolusjonære egyptere og journalister  nå, men under normale forhold er dette et supert sted for en fersk Kairo-turist.
Det Egyptiske museum er den røde bygningen øverst sentralt i bildet.
Ikke bare er du plassert midt i hjertet av byen, et steinkast fra det Egyptiske Museum og Nilen, men klientellet er en god blanding av ryggsekkturister og interessante sjeler som avlegger byen et lengre studie- eller arbeidsopphold. Trikset er jo å bo et sted hvor du kan få fred og bo sentralt, samtidig som du møter folk som kan inspirere deg. Jeg har møtt veldig interessante folk over de tørre frokostbollene på Hotel Ismailia, og utsikten er som sagt upåklagelig, fra riktig romnummer.
Natt over Midan Tahrir, alltid med tuting, summing og enkelte utrop.
Trafikken summer hele natten, og gir en lydkulisse av Egyptisk action, som dysser deg i søvn. Når dette er sagt, må jeg understreke at Hotel Hussein, på sin magiske plassering mellom Fishawy restaurant og plassen mellom de store moskeene – er et absolutt must, for her eksploderer sent på kvelden et lokalt folkeliv du aldri har opplevd maken til! Må oppleves!

God tur til Kairo – med eller uten Mubarak!


No comments:

Post a Comment