19 March, 2011

Kjære NSB

Klaging kan være på sin plass som et nødvendig onde. Du bør bare klage når du har en god grunn, da må du veie dine ord og for all del unngå å syte eller bli usaklig. Denne gangen var det litt vrient. Jeg hadde i det minste lyst til å bli uhøflig. Jeg er nå i Lofoten, og det følgende forfattet jeg sist onsdag:

Kjære NSB
Jeg sitter nå på toget fra Oslo via Trondheim til Bodø. Jeg valgte tog av miljøhensyn, jeg synes det er min plikt. Dessuten liker jeg tog. Tidligere har jeg skrevet en artikkel om Interrail for NSB's nettsider og jeg har omtalt krengetoget på Sørlandsbanen i rosende vendinger etter fenomenal service (Ta(kk) krengetoget), samt skrevet en serie blogginnlegg om fortreffeligheten av interrail, pluss grunnene til at vi IKKE skal fly.

Nå er jeg underveis til Troms for å holde foredrag om nettopp reising, bl.a. interrail. Jeg kjøpte billetten i går morges klokken 07.00, på nettet. Togavgangen var 16.07 i dag, den 15. Ved å bestille en dag tidligere, kvalifiserte jeg til minipris, det stod 399,-. I tillegg tok jeg comfortvogn, og betalte altså 489,-. Så langt alt vel, antok jeg. Jeg logget meg inn en time senere, og så at miniprisen da var 499,- og regnet med at den hadde steget ettersom det var nærmere avgang. Jeg var altså heldig, trodde jeg.

Nå har konduktøren nylig forlatt meg. Han gav meg billett på mitt setenummer, men jeg fortalte ham at navnet ikke stemte. Ven nærmere undersøkelse oppdaget vi at jeg hadde kjøpt billett for onsdag i neste uke, og ikke onsdag i dag.
    "Da er din billett ikke gyldig," sa konduktøren.
    "Det forstår jeg," svarte jeg, "men jeg kjøpte jo mer enn en dag før, så det ville jo ha vært minipris også på denne avgangen, samme klokkeslett, samme dag i uken." Jeg antok at han ville akseptere den logikken. Det er jo mange ledige seter i toget. "I verste fall ville den koste 499,-", sa jeg, for det var jo det jeg hadde sett på nettet.
    "Det vil i så fall alle passasjerene i denne vognen kunne si," svarte han. "Dette er kontrakten du har inngått da du kjøpte minipris."
Opprinnelig kjøp (klikk)
Dersom andre i vognen hadde betalt fullpris, ville de ikke ha kvittering på at de hadde kjøpt den to dager før, på nett, men slik snakk ville konduktøren ikke høre. Jeg måtte betale. En forskjell på nesten 1000,- kroner er veldig mye penger for meg. Jeg har valgt å sitte 17 timer på tog, uten å bruke 800 kroner på soveplass, nettopp fordi jeg ikke har råd til det. Å fly ville uansett vært en besparelse, men jeg vil heller spare miljøet. Altså sitter jeg her, noe fortumlet, og kan ikke annet enn å betale full pris.

"Jeg skal la deg sitte her i comfortvognen," sier konduktøren, og høres ut som om han virkelig gjør meg en sjelden tjeneste. At jeg har betalt 90 kroner for å sitte her, er heller ikke gyldig lenger, skjønner jeg. Så går han, etter å ha gitt meg ny billett. Jeg tar det som en selvfølge at prisen jeg har betalt, er mellomlegget mellom billetten jeg har kjøpt, og den jeg nå innehar, men når jeg summer meg, og betrakter min nye billett, ser jeg at jeg har blitt avkrevet full pris m/ombordtillegg: kroner 1353,-. I øyeblikket har jeg altså betalt kroner 1842,- for å reise fra Oslo til Bodø på en hverdag.

Det oppleves blodig urettferdig. Jeg kjenner jeg har lyst til å bli uhøflig mot konduktøren, og jeg føler at han har meg mistenkt for å forsøke å jukse, selv om jeg var jeg som gjorde ham oppmersom på at navnet var feil, da han registrerte meg. Jeg kan ikke fatte hvordan han kunne være slik en regelrytter. Men nå er jeg mest lei meg, faktisk. Dette hadde jeg ikke råd til. Naturligvis ville jeg ha funnet en miniprisbillett, og om ikke, ja så hadde jeg blitt nødt til å fly. Jeg behøvde ikke engang reist i dag, så jeg ville ventet til jeg fikk turen til 399,- eller 499,-. Så, kjære NSB, jeg ber om at jeg får refundert kroner 1253.-, slik at jeg betaler for den miniprisbilletten som var tilgjengelig på denne strekningen på det tidspunkt da jeg kjøpte min. Jeg limer inn bestillingsdataene nedenfor, så dere kan se at det stemmer. Ellers ligger det an til at jeg betaler historiens høyeste pris for en sitteplass fra Oslo til Bodø.

SISTE: Jeg har nå ringt inn til deres kundesenter og snakket med et svært hyggelig menneske ved navn Marit. Hun mente jeg har gjort rett i å skrive denne mailen, som jeg nå sender via mobiltelefonen til en medpassasjer ... hint-hint ... dere må få trådløst nett i comfortvognene snart ;o)

ALLER SISTE: Konduktøren har nå kommet forbi med en konvolutt med et klageskjema. Han har alså et hjerte ... men jeg regner med at denne mailen er tilstrekkelig.

Vennlig hilsen Paul - jeg er jo så glad i dere.


 bloggere...
... jeg lover å komme tilbake med svaret på
søknaden og vil ikke la ett stivbent individ
ruinere inntrykket av Norges Statsbaner.
 :o)
Paul

... og halvannen uke senere kom svaret: 

Hei Paul, Takk for din henvendelse.

Jeg beklager så mye på NSBs vegne at din reise med NSB fra Oslo S til Bodø den 15. mars 2011 ikke ble helt som forventet, og jeg forstår at dette skapte både problemer og frustrasjon for deg. Videre er det leit å høre at du ha noe å utsette på måten en av våre ansatte skal ha opptrådt på, og jeg er takknemlig for at du tar deg tid til å fortelle oss om din opplevelse. Likevel handlet konduktøren dog riktig når han solgte en helt ny ordinær billett til deg, da du reiste med en ugyldig billett og miniprisbilletter kun kan kjøpes via vår nettside eller hos vårt kundesenter på telefon.

Uansett skjønner jeg dog at det føltes urettferdig for deg i denne situasjonen og med bakgrunn på hva du har fortalt. Dessverre er det ikke mulig å refundere billetten du kjøpte på toget til full pris da det er gyldig billetten du trengte for å kjøre ovennevnte strekningen. Jeg har dog imidlertid refundert dine billettkostnader i sin helhet for billetten som ble kjøpt til feil dato 22. mars 2011 (referanse 102551052). Kr 489,- er blitt overført til VISA kort ############4987 som ble brukt ved bestilling.

Utover dette sender jeg gjerne et gavekort for en valgfri reise med NSB Komfort til deg i posten. Fint om du sender meg adressen gavekortet skal sendes til. Fram til jeg hører fra deg igjen, takker jeg igjen på NSBs vegne for at du tok kontakt med oss.

Med vennlig hilsen NSB Marked og Kommunikasjon


... Der ser dere, kjære bloglesere, jeg sa jo at NSB er snille!
:o)
Paul 

No comments:

Post a Comment