26 February, 2012

Drit i reglan!

På bussen fra Malangen til Tromsø skjønner jeg det er skoleslutt.
    "Hei unger!" roper jeg når jeg har betalt.
    De smiler litt overrasket, og svarer passe høflig.
    "Har dere en fin dag?" spør jeg, så alle hører det.
    Barna bekrefter. Ingen gjør narr eller sier noe dumt. Vi er på landet i Nord-Norge og unger oppfører seg slik unger skal. Synes nå jeg. Jeg antar at de går i tredje eller fjerde klasse.

Jeg setter meg bak midten på bussen. En liten tjukkas sitter alene, enda noen rader lenger akterom. Han kan likne et mobbeoffer, men ser ganske tilpass ut.
    "Hei, hvorfor sitter du der?" spør jeg.
    "Han får ikke lov. Vi skoleelever skal sitte foran midten!" opplyser en jente lenger framme. "Vi kan si det til læreren at du ikke følger reglene."
    Jeg hører på stemmen hennes at regler er veldig viktig. Hun er ikke slem, det er ikke trakassering eller ondskap i henne. Men hun er oppskjørtet over dette regelbruddet. Jeg snur meg bakover.
    "Æ drit i reglan!" kommer det meget bestemt, men egentlig ikke trassig, fra et av de bakerste setene.
    "Jammen hvorfor er reglene slik?" spør jeg ham.
    "Æ veit ikkje."
    "Og hvorfor velger du å bryte dem, for å sitte bakerst?"
    "De bråka så fælt. Kor du kom fra?"
    "Jeg har holdt foredrag på folkehøyskolen."
    "Er du en sånn skole ... en lærar?"
    "På en måte, jeg snakker om å reise."
    Tassen løsner sikkerhetsselen sin, kommer fram til meg, setter seg på motsatt side av midtgangen, fester pent setebeltet igjen. "Har du vært i Russland?" spør han med forhåpning i stemmen. Han har en jente i klassen fra Russland, med russiske foreldre, forteller han.
    "Ja, i Moskva."
    "Kan du ta med en suvenir til meg fra Russland?" Han ser på meg med det dypeste alvor, og forsikrer: "Du skal få pengan for det!"

Vi snakker om hva som er verdt å bringe med fra Russland, og om hvorfor han er så interessert i slikt. Det er en hundre prosent elskelig liten pjokk, som spør hva jeg heter og er genuint interessert i alt jeg kan besvare spørsmålene hans med. Mest av alt liker jeg selvfølgelig at han driter i regler han ikke forstår.
    Bussen passerer et isolert hus, det ligger ut mot det åpne sundet utenfor Malangen. Her skal han av.
    "Ka de var du heite?" spør han før han trår ut av døra.
    "Du får google Pauls Planet," svarer jeg.
   ".no?" spør tassen.
    Jeg bekrefter, han forsvinner.


God Reise, lille venn.

1 comment:

  1. Men fikk du aldri greie på årsaken til de rare reglene?

    ReplyDelete