20 March, 2012

Vårløsning

Når det blir høst, overraskes jeg hvert år av hvor vakkert det er. Fargene er alltid mer intense enn jeg husker dem. Om vinteren er refleksene fra den frosne, blinkende snøen skarpere enn i noen tidligere istider. Nå varmer sola igjen, og den har aldri varmet så godt.

Årets vårløsning er forskjellig fra alle andre. For meg gjelder det ikke bare sola, men ikke minst alle de gode nyhetene jeg har fått i det siste - faktisk er det som om jeg er omfavnet av ett eller annet som vil meg kun godt for tiden. Det kom en for eksempel en hjertevarm mail fra en for meg ukjent kar i Nordland som har hørt jeg skal sykle i år, og ønsket meg velkommen til dusj og seng. En annen mail kom fra Tromsø, fra eieren av bygget jeg fleipet med i dette blogginnlegget. Han ville bare si at han syntes det var veldig morsomt. Det er herlig å få slike brev.
    Mer dramatisk var meldingen fra Gyldendal forlag om at jeg kan overta restopplaget på den siste boken min til en svært lav pris. Det er midt i blinken for meg, for jeg har allerede en idé om hvordan de kan komme svært godt til nytte. Hvis noen trenger et "klassesett" har jeg nå gode rabatter...

Prosjektet om Færøyene og Island har virkelig drøyd ut i tid. Meningen var jo at det skulle havne på riksdekkende fjernsyn. Det virket logisk. Likevel er det ikke alltid det logiske som er morsomst og gir mest frihet, noe jeg opplevde mye av etter alle avslagene jeg fikk. Alle hadde likt innholdet, men sa av forskjellige grunner nei, hvilket senket humøret mitt over en ganske lang periode.
    Nå er materialet redigert ferdig. Det har blitt fjorten program á tolv minutter, og jeg har igjen møtt de helt rette folkene. Vi snakker om ildsjeler, nemlig TV8, som er på full fart framover. De er virkelig bra folk å jobbe med, og andre nær-TV stasjoner har gitt samme signal, så vent og se - snart dukker jeg opp i en kabel nær deg! Følelsen av å gjøre historien til det den fortjener er svært tilfredsstillende.

Aller viktigst for meg er likevel avtalen med Boreal Transport. Det er nemlig det firmaet jeg skal jobbe for i år. Det var mitt innlegg om den herlige bussjåføren fra Bergen til Stavanger som fenget deres interesse for meg. Nylig skrev jeg også om opplevelsen på hurtigbåten Fløyfjell på rute mellom Tromsø og Harstad. Det er svært mye positive holdninger i det firmaet, og de har en ganske spesiell personalpolitikk. Det er deres forslag at jeg skal bruke dette året på å besøke alle deres avdelinger, lete etter gode historier blant de ansatte og inspirere med foredrag. Det skal filmes, fotograferes, skrives og redigeres, og jeg kjenner et ikke ubetydelig prestasjonspress.
    Noe av det beste ved avtalen er tilliten jeg er vist. Selv om jeg stort sett jobber alene, har jeg ikke noe prinsipielt mot samarbeid, men jeg kan velge å ikke jobbe med folk jeg ikke føler en god kjemi med. Så mye desto bedre er det å møte folk som i Boreal. De stoler på meg og har gitt meg et forskudd som har gjort det mulig for meg å anskaffe alt utstyr jeg mangler. Det kommer mer om det senere.

Det er flere ihuga positivister. I morgen skal jeg ut å snakke med en av de aller største, Robert Foss, importøren av Trek sykler. Han har med sin holdning til livet løftet meg opp fra pessimisme ved et par anledninger - og har fabelaktig utstyr. Folk smiler til meg på bussen. Folkehøgskolen Bakketun har virkelig mast for å få meg rett etter påske, så jeg må sykle innom der. Sjelden har jeg vært ønsket av noen som ikke har engasjert meg tidligere. Slikt blir man jo glad av.

Så kjære venner og lesere. Bruk våren som påskudd til å smile, løpe og le. Gå ut å bli våte i regnet og varme i sola. Vær det mennesket dere helst vil være - slipp dere løs.

Det er vårløsning.





No comments:

Post a Comment