19 August, 2012

Bryllupsfotograf


Forleden dag fikset jeg på noen bilder jeg tok i Tromsø. Det var et samisk-russisk par som ble viet i den gule trekirken i kirkeparken. Det er Vår Frues Kirke, selveste domkirken, sete for verdens nordligste katolske bispedømme, bygd i 1861. En stor hvit bil lokket meg til å kikke nærmere på seansen, og jeg snek meg opp på galleriet, hvor en herre bladde i partituret. Orgelet var virkelig staselig i sin tid, men trenger visstnok til fornyelse.
    Hvis noen drar kjensel på brudeparet så sender jeg gjerne bildene. Frua så mer enn lykkelig ut når hun steg ut, mens brudgommen litt brydd fiklet med hanskene. Det var egentlig alt jeg skulle fortelle om bryllup.



Spisskompetansen min strekker hverken til for orgel, store biler eller giftemål, men jeg synes at bildene ble fine, og tenkte på disse da jeg forleden dag syklet forbi en travelt opptatt fotoseanse attmed Sortlandssundet. Jeg kunne ikke dy meg.

    "Kan jeg også få fotografere," spurte jeg.
    Det er selvsagt helt drepen å få en slik tulling anmasende når du står midt i en shoot, men alle tre tok det med fatning. Smilte endog. Kulissene kunne nemlig ikke være bedre, med en knivskarp skodde lavt over vannet. Himmelen har aldri vært blåere. Dessuten var de sannsynligvis lykkelige, det lå jo i kortene. Ja, så fotograferte jeg dem og la ikke merke til at Torgeir Sørensen fotograferte meg.
    "Du må ikke legge dem på Internett før på lørdag, for det er hemmelig!" sa Jan Inge Nordheim, som senere på dagen skulle dele etternavnet sitt med Lisa. Så tøft.



Sørensen er hermed anbefalt. Også for flyfoto - jeg møtte ham igjen i Stokmarknes, hvor han fotograferte leiligheter med et fjernstyrt helikopter. Autorisert modellflyfotograf, hvor kult er ikke det? Jeg glemte å spørre om han er gift - men det skulle jaggu ikke forundre meg.
    Hjemmesiden til TSFoto er ifølge reklamen på varebilen hans www.tsfoto.no, men den siden ser ikke ut til å være i drift. Om du så googler ham, kommer du til denne vakre siden - som ser riktig lekker ut, uten å føre noe sted hen. Så selv ikke Sørensen er perfekt, skulle det vise seg...

God Reise



No comments:

Post a Comment