01 September, 2012

Korsika - PPE 4


ett års skjeggstubber ...
Ny måned, mer mimring. Året er 1999. Nelly og jeg sitter på fergen fra Livorno i Italia til Bastia på Korsika. Lite vet jeg at jeg kommer til å møte tre menn med helt forskjellig syn på Korsika og Korsikas forhold til Frankrike.
    Napoleon kom herfra, og det er ikke uten grunn at nettopp han ble en stor hærfører, for her er vold en del av arven. Og den praktiseres den dag i dag.

Bonifacio fra syd
Korsika er heldigvis mer enn politisk batalje. Her er også fjell, en smalsporet jernbane, herlige strender og klippekyster så vakre at jeg begynte å grine i kajakken. Det hender jaggu ikke ofte.
Citadellet i Calvi
    Nesten en måned brukte jeg på å gjøre meg kjent med øya, før jeg på en heldig dag padlet over Bonifaciostredet til Sardinia. Da hadde jeg faktisk fått nok av Korsikas mange besynderligheter. Men øya anbefales absolutt, og jeg reiser gjerne tilbake!

    Se også Paul Padler Europa program 1 og 2 ...


lunsj ... et godt liv


God Reise


No comments:

Post a Comment