26 December, 2012

Ørkensafari i Siwa

Eventyret fortsetter. Du har kanskje sett videoen i forrige innlegg, hvor det klart fremfår at mine to kjære foreldre er trygt plassert i tradisjonsrike omgivelser. Hotellet er virkelig helt vidunderlig, all maten smaker himmelsk og humør og serviceinnstilling hos de ansatte er en høydare. Og når vi snakker om høydare kan jeg like godt kline til med en liten video til. Vi var nemlig på tur i ørkenen i dag, fra formiddag til etter solnedgang. Det er lenge siden jeg har vært så nær å erklæres arveløs som i rutsjeturen du får se i dette klippet:

great fresh made lunch
Dette var bare den første av flere, men moderen ble ikke mer modig etter hvert, så med tynnslitte nerver ligger hun trygt og sover når jeg skriver dette. Det bar rett i seng med dem - men de de gav sterkt uttrykk for at en dag som denne har de aldri opplevd. Av to megetsigende ansiktsuttrykk å dømme var det langt fra en negativ betydning, for dette var en unikt uforglemmelig opplevelse.

Berg og dalbane på lokalt vis - en dyktig sjåfør.!


meteoritten, midt i et krater
Sjåføren kunne nok engelsk til å forklare hva vi så. Det ble både fossiler av ymse slag, romerske graver, digre, rene sanddyner og varme og kalde kilder. For en gang skyld tror jeg at jeg skal holde litt kjeft, og nøye meg med å kommentere bildene. Jeg kan nevne at hele sulamitten, inkludert rikholdig lunsj, tepauser, full middag, sju-åtte timers villmannskjøring og høvelig baksheesh kom på omtrent fire hundre pund per person, og at pundet er litt mindre verdt enn krona.



Over er hva som iherdig ble påstått å være en forstinet fisk, og hva som åpembart har vært en kråkkebolleliknende sak for noen millioner år siden. Disse lå spredt utover et stort område, i hundretall. Helt merkelig, men det er lett å se av det lagdelte fjellet at dette har vært en sjøbunn i historisk tid.
Romerne gravla sine døde i elegante huler i berget her, med søyler utenfor inngangen.

Det kravler små ting rundt uti her. Det er musespor i buskene og visstnok er det også gaseller og rev i oasen. Jeg synes denne edderkoppen er fin, samt sporene til Abdallah, som tok en bønnepause mens vi kikket på meteoritten ovenfor.





OK? Skjønner du? Dette har vært en midtiblinkenopplevelse. Geniale folk, steder, fødevarer og full innertier på alle områder. Kulturellt sett genialt. Men nå er det drosje tilbake til Kairo. Jeg regner med at det kommer litt mer her fra Siwa, for det har blitt neste dag før jeg nå får sendt dette, og vi har vært på rundtur med esel-taxi; 4x4, økologisk.

No comments:

Post a Comment