22 January, 2013

Esraas greatest dream

Time for a guest writer! I have proudly presented one a long time ago, by my niece Sara, and this time it is Esraa who will contribute to the blog. We have had a wonderful day together, after she told me her greatest dream was to see the pyramids. She lives about 15 kilometers away from them, but have never had the chance to visit.

... story!
Esraas ...
... own ...
First you will have her story, as written in her notebook without me asking her. It was a great surprise for me. After that, the text follows in Norwegian. We had a very, very nice day together! I should add that Esraa is 13 years old and lives in the narrowest streets in the old part of Cairo. We have been friends for five years, and she is in my last book and in my documentary about Kairo. I am very proud of her, she is smart, fun and adventurous and she has a very, very good family that I am very fond of.

Esraa is 13 years old and her dream is to be a tourist guide, so she likes languages and history..

Esraa's story:

Yesterday I was in pyramidse with Paul alon I will talking about all the day from the morning to evening. I woke up at nine o'clock and haved the breakfast after this. I breaking the my clothe after this my father called Paul and say for him "Hi Paul, how are you?"
    Paul: "Fine."
    Father: "You know, when I went to my fork they say for my you have holiday and I will go with you and Esraa to the pyramids."
    Paul: "OK, I will have a breakfast and I will came."
    Father: "OK, I will wait you."
    After about half past o'clock Paul is coming and my say hello for him, then he haved tea and sayed for my father: "After our trip my and Esraa will go to Amira to have a dinner and I say for Amira I will come and Esraa just and she don't know you."

... I have a dream ...
Then I ask my father what about he talking. Say: "You and Paul will go to pyramids alone then Paul haved the tea and I wear the shoes then say bay for father and dawen my and Paul we walke about 5 killo to Bab El Khalaa and take takxi then we talk my and Paul and I asked him: "You have nals to out with then say: "Yes."
    "Thay very lucky ta have a good uncle like you," and he say for my:
    "I am happy  because  your father and mother traste of my to you go with my."
    I say: "They love you for this I going with you."
    "Say: "Thanks."

After this he gives me a l´plane for pyramides because he went to pyramides fourth time and he say:
    "The mans pepole will talk with you a lot and you have to tell for thaem "No, shokran!" but after this you will draving camel."
    Say: "What, alone?"
    Say: "Yes, because I went to there four times and will be exbensive?"
    Then the takxi ask me he want to driving a camel and I ask Paul he say for me we will driver but don't say for him because he will take money for himself.
    Say: "You are right."
    Then say for driver: "No, he went to pyramids before."
    Driver say for me: "OK, as he like."

The city has grown too close to the pyramids!
Then we finish the rode Paul say for driver "stop here" and gives him fivety because he don't have change he say "OK". Then Paul taked a photos from the front and pyramides and building then we enter to there and buy some eat and have a breakfast and shuwbs (Schweppes) golde apples ten Paul taked photo for me then Paul say for the man:
    "We can to eat two sandwetchs."
    Man say: "OK", then man say for Paul: "Do you want to take a camel or horses to enter to pyramides because it's 12 kilometeres."
    Paul say: "No thanks, I like walking."
    And he ask me too, and I say: "I like walking too."

Then we go, go, go 12 kilometers and Paul paid 60 pounds for himself because he is tourist and paid for me 2 pound then Paul enter W.C. and paid for him one pound then he finished and went and go go go go go go ...

Everybody makes a photo holding one pyramid, but few hold ... ...
... two!
Then we enter to pyramides and he say for me stand there and I did so he taked picter for my behend the pyramid after them men come he called Hassan and him brother Ali say:
    "You can to take photo on the camel."
    and I asked he: "Free?"
    He say: "Free!"
    Then Paul taked photo from me after Hassan say for me: "Do you come back after trip to driving a camel?"
    I say: "Yes."
    Then, we went to secnd pyramid and enter in it. Then Paul Paul say for me: "Sit down and turn off your eyes and thinking and thinking about this place ... and I did this."

Then we out from pyramid and called Ali because I taked him number from before and say for him: "Hi, I am Esraa. Was with Paul form Darb el Ahmar."
    And he say: "Yes, of course. I am remember, I will come to you now."
    And after five minute we rode camel and taked a lot of photos and Paul talked with the beautiful man from Celfornia and he know for him something about another coutry. Then we walked in desert about 15 kilometers and he liked to take a photo from the place where people died. And I say for him:
    "Everything will die" and I asked him about him religion.
    He say: "I don't have religion."
    I say: "Why?"
    He say. "Because I have a heart to say for me what wrong and what right."
    And I talk with him about Muhamed and say to for him: "Every person don't believe in God will enter the hill."
    He say: "For me do you think i will enter the hill?"
    I say: "I can't answer about this question," and he smile.

Then we aout from pyramides and he was don't have a lot of money, then we down from the desert and we meet a man police. They say for me: "You can to take photo with the camel."
    And I say: "Yes, why not?"
    Paul taked a photo for me, and the police say for Paul: "I want to some money!"
    Paul say: "No, you policeman, don't baksheesh!"

Not a very soft kiss!
We crossed the metal wall and the man say for Paul: "Good idea!"
   Paul say: "It is the Egyptian system!"
   Then we went to take photo with sphinx, when I was kissed it, after we went to out and Paul and Paul was wanted to take money from VISA and it was closed. After Paul called Amira to know how we come to be in her house. He say for Amira: "I will call you when we ride a takxi to speak with her to find her home...
    "Oh!" I'm forget to say who is be Amira: -Amira is a friend of Paul. She work with tourists. Her job is tourist guide and Paul love her like him sister and he say about she good words. - Come back to our speak: Back to story: We went to Amiras home, she and her brother and her sister. She say hello for us and she brought food for us and it was very good. Paul eat, me eat and Paul say him trousers was very dirty from our trip for brother Amira.

Esraa and Amiras family.
Then we finised our food and I went to washed my hands and sat and drinked tea, me and Paul was talking, talking, talking with Amira brother about what I don't know. After Paul finished the tea, Amira do for him milk with banana and Amira asked me: "Do you want milk with banana like Paul?"
    I say: "No, thanks."
    After, Paul say for Amira: "Esraa need to dictionary."
    Amira say: "I don't have dictionary from arabic to English, I have from English to English."
    Then Amira went to the room and come back with some book talking about history. We saw it and Paul finshed milk with banana. Amira called for her sister, because she was in kitchen: "Come to take a photo," because she was in kitchen for help Amira to maked food.
    Then sister come and Paul taked a photo for us, after Amira show for us the home. Then Paul sat and talk, talk, talk, and went with Amira to window to see the street and I taked her number.

Then we should to say byebye for Amira family, and Amira brother went with us to know us how we can go before I go, say for Amira: "I should to buy a dictionary!"
    She say for me: "Sure we can, but Thursday."
    "I say: "OK."

Then we went to the road to take a bus to arrive us to Metro station. From before we arrived at Metro, I bought harnkash (fruit) to Paul. Then we rode the Metro and we stopped in Mohamed Nagib square. We should to see GPS on mobile to know road, and we walk, walk, walk. Then we arrived to Bab El Khalaa.
    Then we walk, walk to arrive in my home and the final: We arrived to my home and when I was walking with Paul I say for him: "My family now misses me, and you too!"
    He smiled.

conclusion
He sat to drink tea with my father and talk with him about our nice trip. And I tlk with my sister and my mother about our trip and Paul show photos for them.
    Then Paul say: "I have to go now."
    My father say: "Bye bye".
    My mother say: "Bye bye."
    My sister say: "Bye bye."
    Me say: "Bye bye," and thanked him for this trip.

I think his name is "Casanova"...

Esraas historie på norsk:

I går var jeg ved pyramidene med Paul, helt alene med ham, og jeg vil fortelle om hele dagen fra start til slutt. Jeg våknet klokken ni, spiste frokost og kledde på meg.
    Så ringte far til Paul og spurte: "Hei Paul, hvordan står det til?"
    "Fint," sa Paul.
    "Vet du, når jeg kom på jobben sa de at jeg får en uke ferie, så jeg blir med deg og Esraa til pyramidene."
    "OK, la meg spise frokost, så kommer jeg," sa Paul.
    "OK, jeg venter på deg," svarte far.
    Etter omtrent en halvtime kom Paul og jeg hilste på ham, så drakk vi te og så sa han: "Etter turen vår skal jeg og Esraa besøke Amira og jeg sa til Amira at bare Esraa og jeg kommer. Hun kjenner ikke deg."
    Jeg spurte far hva han mente, og far sa: "Du og Paul drar til pyramidene alene."

Paul drakk te og jeg tok på meg skoene, sa hade til far og gikk ned med Paul. Så gikk vi omtrent fem kilometer (max. halvannen, red) til Bab El Khalaa og tok taxi derfra.
    Jeg og Paul snakket i taxien og jeg spurte ham om han har en niese han tar med på ting, og det sa han at han har.
    "Da er hun veldig heldig som har en onkel som deg!"
    "Og jeg er veldig glad for at moren og faren din stoler på meg og lar deg følge med meg!" svarte han.
    Jeg svarte: "De er veldig glade for at jeg får være med deg."

Et godt sted å filosofere.
Etter dette gav Paul meg en plan for pyramidebesøket, for han har vært der fire ganger og forklarte: "Mange folk kommer til å spørre deg om masse rart, men du skal bare si "nei, takk", men litt senere skal du få ri på en kamel."
    "Hva? Alene?" spurte jeg.
    "Ja, for jeg har vært her fire ganger og det er dyrt."
    Så spurte drosjesjåføren meg om jeg ville ri kamel, og jeg spør Paul men han sier vi ikke skal ta ham, for han vil bare stikke ekstra penger i egen lomme.
    "Du har nok rett," sa jeg, og så sa jeg til drosjesjåføren: "Nei, han har vært ved pyramidene før."
    "OK, som han vil," svarte sjåføren.

Når kjøreturen var over bad Paul sjåføren stoppe og gav ham en femtilapp, for han hadde ikke vekslepenger. Så tok Paul et bilde av pyramidene med bygninger foran, så stoppet vi for å kjøpe mat og Schweppes med eplesmak. Paul fotograferte meg og sa til mannen "Vi tar to sandwicher."
    Mannen sa "OK, og trenger du kamel eller hest, for det er 12 kilometer å gå inne rundt pyramidene."
    "Nei takk, jeg liker å gå," sa Paul.
    "Jeg liker også å gå," sa jeg.

Deretter gikk og gikk og gikk vi 12 kilometers (max halvannen, red ;-) ) og Paul betalte 60 pund for seg selv fordi han er turist og to for meg. Så skulle han på do, og jeg betalte ett pund for ham. Da han var ferdig gikk og gikk og gikk vi ...
    Inne på området bad Paul meg stille meg opp så han kunne ta bilde av meg bak pyramiden, og så kom det to menn, de var brødrene Hassan og Ali.
    "Dere kan ta bilde av deg på kamelen."
    "Gratis?" spurte jeg.
    "Helt gratis," svarte jeg.
    Paul fotograferte meg og så spurte Hassan: "Kommer du tilbake etterpå for å ri på kamelen? Bare tjue pund."
    "Ja," svarte jeg.

med mobilkamera i "kongekammeret"
Så gikk vi inn i pyramide nummer to. Paul bad meg sette meg ned og lukke øynene og tenke på hva slags sted dette er. Så det gjorde jeg.

Utenfor igjen ringte jeg til Ali, for jeg hadde jo tatt nummeret hans: "Hei, dette er  Esraa, jeg er med Paul fra Darb El Ahmar."
    "Selvsagt husker jeg dere," sa han. "Jeg kommer med det samme."
    Og fem minutter senere red vi kamel og tok masse bilder og Paul snakket med en vakker mann fra California og visste mye om landet han kom fra.
    Deretter gikk vi omtrent 15 kilometer i ørkenen (max to...  ;-), red) og Paul fotograferte utikten over en kirkegård. "Alt kommer til å dø," sa jeg til ham, og spurte ham om religionen hans.
    "Jeg har ikke en bestemt religion."
    "Hvorfor ikke?"
    "Fordi jeg har et hjerte som forteller meg hva som er rett og galt," svarte han.
    Så snakket jeg med ham om Muhamed og fortalte ham: "Alle mennesker som ikke tror på Gud kommer til Helvete."
    "Tror du virkelig at jeg kommer til helvete?" spurte han.
    "Det spørsmålet kan jeg ikke svare på, sa jeg.
    Da smilte han.

På vei ned fra ørkenen møtte vi politimenn på kamel. "Du kan fotograferes med oss, sa de."
    "Ja, hvorfor ikke," sa jeg.
    Paul tok bilde av meg, og så sa politimannen til Paul: "Gi meg litt penger."
    "Nei, du er politimann, du får ikke baksheesh," sa Paul.

Paul hadde ikke så mye penger, men vi klatret gjennom et hull i et metallgjerde (for å komme inn til Spinx'en etter stengetid, red).
    "Det var en god ide!" sa en mann.
    "Egyptisk system!" svarte Paul.

    Vi tok bilder av at jeg kysset sphinxen og så gikk vi ut og Paul forsøkte å heve penger med VISA-kortet men banken virket ikke. Så ringte han Amira for å spørre om hvordan vi skulle finne fram til huset hennes. "Jeg ringer deg fra en taxi når vi finner en, så får du forklare deg til sjåføren," sa Paul til henne.

Maten smakte kjempegodt.
    Åh! Jeg har jo helt glemt å fortelle hvem Amira er! Huner en venninne av Paul som jobber som guide, Paul elsker henne som en søster og han snakker bare pent om henne. Men for å fortsette historien, så dro vi til hennes hjem, hvor broren og søsteren var. De hilste på oss og gav oss veldig god mat. Paul og jeg spiste og Paul fortalte broren til Amira at buksene til Paul er kjempemøkkete etter turen vår.
    Så spiste vi ferdig og jeg vasket hendene før vi drakk te. Jeg og Paul snakket og snakket og snakket med broren til Amira, men jeg vet ikke helt om hva. Når paul hadde drukket teen, fikk han melk med banan av Amira. "Har du lyst på melk med banan, slik Paul drikker?" spurte Amira.
    "Nei takk," svarte jeg.

    "Amira trenger en ordbok," sa Paul til Amira.
    "Jeg har bare Engelsk-Engelsk, ikke Arabisk-Engelsk," svarte Amira. Så gikk hun til rommet sitt og kom tilbake med en historiebok. Vi kikket i den og Paul drakk opp sin melk med banan.
    Amira ropte så på søsteren sin, som var i kjøkkenet for å hjelpe til med maten: "Kom å bli med på et bilde!"
    Søsteren kom og Paul tok bilde av alle sammen, og så viste Amira oss rundt i leiligheten. Så snakket og snakket og snakket de, og Paul og Amira gikk til vinduet for å se ned på gaten. Så fikk jeg nummeret hennes.

Da vi skulle si farvel til Amiras familie og broren ble med for å vise vei, sa jeg til Amira: "Jeg må kjøpe en ordbok."
    "Det kan vi gjøre sammen, men på torsdag."
   "OK," svarte jeg, og så krysset vi veien for å ta en buss til Metroen. Før vi fant den, kjøpte jeg litt god frukt til paul og så tok vi metroen til Mohmed Nagib plassen.

Vi måtte se på GPS'en på telefonen for å vinne riktig vei, og så gikk og gikk og gikk vi helt til Bab El Khalaa, og enda lenger helt til vi var hjemme. Og når vi vi gikk sammen sa jeg til ham: "Familien min savner meg nok nå ... og deg også!"
Han smilte.

Han drakk te med far og snakket med ham om den fine turen vår, og jeg snakket med søsteren og moren min om reisen vår og Paul viste dem bildene.
    Så sa Paul: "Jeg må gå nå."
    Far sa: "Farvel."
    Mor sa: "Farvel."
    Søsteren min sa: "Farvel."
    Jeg sa: "Farvel, og takket ham for turen."

Trygt hjemme igjen, klokken halv ti om kvelden!


Takk for turen, Amira!


No comments:

Post a Comment