28 December, 2013

Lovund - episode 16

Fiskeoppdrett på Lovund er ikke som fiskeoppdrett alle andre steder. Det er ikke så mye ved den perlen på Helgelandskysten som ikke er spesielt. Maria Olaisen forklarer meg hvordan familiebedriften NovaSea har utviklet seg fra som førstemann til å prøve oppdrett i nord til i dag å løfte det lille øysamfunnet opp av distriktskrisa - til et aktivt og positivt miljø. Jeg har lyst til å presisere at småungene nærmest skremte meg, ved en etter en å smile og hilse på meg når jeg passerte dem på gaten. Det kan jeg ikke huske å ha opplevd noe annet sted - og jeg har jo vært litt omkring.

Jeg ble altså litt hekta på Lovund. Her ser du hvorfor:


 Se også blogginnleggene jeg skrev om opplevelsen på Lovund:

Nessedronninga - om Maria Olaisen og fiskeoppdrettet


Fiskeoppdrett i balanse - Dette innlegget skapte debatt. Jeg forteller bare det jeg så og det jeg hørte.

No comments:

Post a Comment