16 July, 2012

Nordkappturisme - episode 7



Ærverdige Braemar.
Av de 270 000 årlig besøkende til Nordkapp-Platået ser snaut 100 000 sola. Det har jeg så presis demonstrert i innlegget "Nordkapp Statistikk", som på en pedagogisk måte demonstrerer hva du har i vente.
    Jeg var spent på humøret blandt turistene som ble skyflet opp fra havna på årets travleste dag. Forholdene denne sommerdagen kunne nemlig vært temmelig mye bedre, og slik er den fremstilt i reklamen som har bygget forventningene hos disse passasjerene.

  Boreal Transport har for anledningen fått 4 busser fra Alta, noen fra Hammerfest og selv Vadsøbussen jeg filmet i Hamningbergepisoden, i tillegg til innleide busser. Totalt disponerer trafikkassistent Helge Thomassen 42 busser i dag, forteller han. Det er MYE i  Honningsvåg!




Nytt av året er konkurranse fra utenlandske selskap med østeuropeiske sjåfører. De tar en god bit av markedet, og er et tema til debatt. Selv ser jeg hvordan de urutinerte sjåførene ikke klarer å "ligge helt ute på stripene" ved passeringer på den smale veien til Nordkapp. Dessuten er bussene høye - i et område med tidvis sterk vind.
    Jeg må si at jeg håper det vedtas reguleringer for hva som tillates av slik aktivitet, for det kan bli en stor trusel for norske selskap med helårsdrift, når eksterne kommer inn og skummer fløten i høysesongen.

Cateleijne til unnsetning
Med erfaring fra fire busselskaper...  :o)
Selvsagt ligger det an til at noe skal skjære seg når fire digre cruiseskip, hurtigrutas passasjerer og lokal rutetrafikk skal avvikles på en gang.

... click ...
    Denne gang er en av båtene forsinket til kai, og det setter en hektisk spiss på organiseringen. Likevel mister ingen hodet, det er smilende sjåfører å se over alt og busser brummer inn og ut og opp og ned, mens hundrevis av passasjerer har en ... reell Nordkappsopplevelse!

God Reise!


No comments:

Post a Comment