30 July, 2012

Loppa i Finnmark


Lopphavet husker du fra Stompa. Det finnes. Og sør i dette havet ligger en øy som tidligere var knutepunktet i regionen. Her hadde lensmann og prest sitt sete og herfra hentet kommunen sitt navn: Loppa, et av et fåtall gamle norske navn på Finnmarkskysten, hvor samiske opprinnelser er vanligst.

krig... og...
... fred

For lenge, lenge siden var sjøen viktigste transportvei. Det gjalt å bo nær fisken, så Loppa var genial. 150 mennesker bodde det her på det meste, og husene trengtes sammen vegg mot vegg før krigen. Så tett stod de, at også kirken brant da tyskerne satte ild til hjemmene under tvangsevakueringen.
    Tyskerne hadde voldsomme forsvarsanlegg her, bygget av russiske krigsfanger. Det var nok stasjonert flere soldater enn det var fastboende på øya, for tallrike skyttergraver og kanonstillinger ligger til dystert minne om den vonde tiden.

jeg liker gravplasser

steder og folk

Det befinner seg også vikingegraver og rester etter gamle kirker på Loppa. Kristen ramp kastet opp gravene for å røve dem for verdisaker, men en grav var dekket av flyvesand og kom for dagen da en ny vei ble anlagt. Kvinnen som lå der befinner seg nå i Tromsø, det var et svært rikt funn.
    De første kirkene ble oppført i Ytrevær, men nådagens hvite trekirke står som et sjømerke i Indrevær. Der i mellom ligger Mevær, så her er det flere stedsnavn enn folk, vinterstid. I dag bor det nemlig to herremenn her, nærmere bestemt ekspeditøren og Dag. De er visst i slekt, både med hverandre og med Kaare.
    Kaare har vært i Libanon for FN, er kaptein av rang, nå nyter han i den varme årstid en tilbaketrukken tilværelse med fiske og vandreturer her på Loppa. Det gjør også Randulf, som ellers jobber skift på Nordsjøen. Men kvinnfolk det har de ikke her ute - ikke før hurtigbåten bringer sommerens gjester.

eldorado for naturfotografer...

antistress

Du må ta med alt du trenger, for intet er å få kjøpt på Loppa. Du kan eventuelt forsøke å leve på måsegg og molte eller høre med om det er mulig å bli med ut å fiske.
    Foreløpig er det mye bær oppover i den vasstrukne lia, men etter at huseierne her ute bestemte seg for å bannlyse sauehold, kommer det nok dessverre til å gro til. En merkelig avgjørelse - øya er jo perfekt for sauer.

Når du er på Loppa skal du først og fremst legge igjen alt av bekymringer på fastlandet og kjenne hvordan stresset fordamper. Du kan subbe langs den fine sandstranden, se etter gamle kirketufter og karre deg oppom den snaut 290 meter høye Rektind, hvor du ser rett ned på fuglefjellene og har et herlig panorama. Kommer du i telt er det nok av plasser å velge i, og muligens kan du også leie losji her.

Hurtigruta passerer innaskjærs
med vann til kirkekaffen
I tidligere tider stoppet faktisk Hurtigruta midtfjords, slik at du ved hjelp av en leider ned skutesida kom deg til og fra, men nå siger de uanfektet forbi, i rute mellom Bergen og Kirkenes. Det er vel like greit, for nå er det hurtigbåten fra Boreal Transport som gjelder. Uten denne forbindelsen ville det ikke vært liv laga på Loppa og andre isolerte anløpsteder - den saken er klar.
    Katamaranen Renøy legger til kai på signal (ved behov) flere ganger i uka, og har dette som sitt fjerneste anløpssted før hun returnerer til Hammerfest. Reisen går inn og ut av fjordarmer og sund, forbi Silda, Stjernøy og Sørøya, med utsikt til Øksfjordjøkulen. Reisen i seg selv er absolutt verdt å ta en tur.

min planet
Mitt opphold burde vært lenger, men jeg forundres over hvor mye dette landet har å by på. Og selv om sommeren er en av de kaldeste Nord-Norge lenge har hatt, har sola en tendens til å kikke fram når jeg trenger henne som mest, så jeg klager ikke på noe - og i hvert fall ikke på Loppa.

God Reise!


... med trivelig mannskap:

Farvel til Indrevær, Mevær og Ytrevær ... lille Loppa.

en godlynt maskinist
matros og vaffelsjef




4 comments:

  1. Så flott å se, jeg kommer fra Skavnakk. Flyttet der fra i 1968.
    Nå bor jeg i drammen. Jeg har fulgt en del av dine serier på tv.
    Jeg har familie på loppa øy.
    Hilsen
    Herulf Olsen.

    ReplyDelete
  2. Kjempegøy å lese om din opplevelse av Loppa. Dette er mitt ferieparadis på jord. Elsker denne fantastiske øya!

    ReplyDelete
  3. Oddveig Tronstad5 August 2012 at 17:08

    Vi likte det vi fikk se. Har nettopp vært der. Er søster til Dag-Finn - en kar alle liker, tror jeg. Dessverre var ikke sommerværet noe å skryte av. Derfor var denne filmsnutten nydelig. Jeg merker at skuldrene senkes noen hakk når jeg kommer dit.

    ReplyDelete
  4. Veldig koselig å høre fra dere. Loppa er en perle, det kan vi fort bli enige om! :o) Du får hilse broren din Oddveig, jeg håper han også er fornøyd med resultatet!

    ReplyDelete